Wednesday, August 5, 2015

Muqaddimah

Muqaddimah 
(yang dipetik dari tulisan Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu - Ambillah Aqidahmu dari al-Quran dan al-Sunnah yang sahih yang difahami Sahabat)

Sesungguhnya segala puji hanya milik Allah. Kami memuji-Nya, memohon pertolongan kepada-Nya, dan memohon ampunan kepada-Nya. Kami berlindung kepada Allah dari kejahatan-kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa diberi petunjuk oleh Allah, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan barangsiapa disesatkan-Nya, tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.

Aku bersaksi bahawa tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar selain Allah semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya.

Amma ba'du.

Ada beberapa pertanyaan penting dalam masalah aqidah telah saya jawab dengan menyertakan dalil-dalilnya yang bersumber dari al-Quran dan al-Hadits, sehingga pembaca dapat menyakini bahawa itulah jawaban yang benar. Hal ini sangat penting kerana kepercayaan dalam tauhid adalah dasar bagi kebahagiaan manusia, baik dalam kehidupan di dunia ini, mahupun dalam kehidupan mereka kelak di akhirat.

Demi Allah, saya memohon kepada Allah agar menjadikan karya tulis ini bermanafaat bagi kaum muslimin. Dan saya pun memohon kepada-Nya agar menjadikan upaya ini ikhlas, murni kerana Allah.

No comments:

Post a Comment