Wednesday, August 5, 2015

Rukun-rukun Islam

Rukun-rukun Islam
(yang dipetik dari tulisan Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu - Ambillah Aqidahmu dari al-Quran dan al-Sunnah yang sahih yang difahami Sahabat)

Jibril a.s.  berkata: "Wahai Muhammad, beritahu kepadaku tentang Islam."

Rasulullah s.a.w. menjawab

"Islam adalah:

1. Bersaksi bahawa tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar selain Allah (iaitu tidak ada yang berhak diibadahi baik di langit mahu pun di bumi dengan benar selain Allah), dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah (iaitu wajib mentaatinya seiring dengan ajarannya yang datangnya dari Allah).

2. Mendirikan solat (iaitu melaksanakannya dengan segala rukun-rukunnya, syarat-syaratnya, kewajiban-kewajibannya, serta penuh ketenangan (tuma'ninah) diiringi dengan khusyu')

3. Membayar zakat. (Jika seorang muslim memliki nisbah (batas minimal) 85 gram emas atau wang yang nilainya setara dengan itu, maka ia harus membayar 2.5% dari harta tersebut, setelah harta tersebut dimiliki satu tahun (haul). Demikian pula jenis kekayaan dan harta benda lainnya, yang telah diatur nisbahnya dan waktu pembayarannya, berikut nilai harta yang harus dikeluarkan darinya.

4. Puasa di bulan Ramadhan (yakni tidak makan, minum dan berhubungan seksual, serta menjauhi semua perkara yang membatalkan puasa dari semenjak terbit fajar hingga terbenamnya matahari).

5. Berziarah (haji) ke Baitullah (di Mekah), jika anda mampu melakukannya."

No comments:

Post a Comment